Днищевий настил, слань-книги, транці для надувних човнів із ПВХ
У весняно-літній сезон більшість людей бажають відпочивати біля водойм і найкращим обладнанням для такого виду відпочинку є надувні гумові човни. Вибір водного транспорту неминуче зачіпає питання: яким має бути днище (пайол) човна з ПВХ? Від нього щонайперше залежить те, в яких умовах можна буде експлуатувати це водне судно. Вибираючи пайоли для човна з ПВХ, важливо враховувати всі плюси і мінуси: щоб вони були максимально прості в управлінні, стабільні та стійкі, не піддавалися зайвим навантаженням і в водночас не боялися гострих підводних каменів. Що таке пайоли, для чого вони потрібні і які моделі забезпечують найкращий комфорт – про це йтиметься в цьому розділі.
Пайол слань-книга, навісний транець та інші елементи для надувних човнів із ПВХ
Дно в надувному човні з ПВХ є найбільш важливим елементом. Однак, дуже часто гумові човни продаються з незахищеним дном, тому пайоли потрібно купити окремо. Без міцного і стійкого днища користуватися надувним судном буде незручно, тому що стояти на голому ПВХ практично неможливо. Крім того, пайоли захищають дно надувного човна від гострих предметів, які легко проникають в ПВХ, наприклад, рибальського приладдя тощо. Дно надувного човна має бути захищене навіть при запливах на невелику глибину.
Пайоли – це знімне днище, яке частково або повністю встановлюється на дно надувного гумового човна. Це жорсткий елемент (утворює форму), який використовується для створення рівного і міцного дна, а це полегшує комфортне переміщення в човні. Вибір пайолу для човна з ПВХ залежить від того, як і де буде використовуватися водний транспортний засіб. У маломірних шлюпках пайоли служать для створення рівного дна, щоб по гумовому човні можна було вільно пересуватися, не замочивши при цьому ноги. В цьому випадку вода буде збиратися під пайолом. Найчастіше для цих цілей вибирається спеціальна морська фанера. Вона виготовляється за складною технологією і має підвищений рівень захисту від вологи.
Тип настилів, які використовуються в надувних гумових човнах з ПВХ:
- пайол слань-книжка: це панельна підлога, виконана у вигляді книжки. Лодки з таким настилом легкі і водночас стабільні. Перевагою цього настилу є швидке розгортання і складання всієї конструкції. Вони відмінно комбінуються з електродвигунами, тому їх часто вибирають рибалки. Крім того, завдяки слань-книжці, човни з ПВХ не так сильно зношуються. Такі пайоли відмінно підходять для мілководдя, зарослих та замулених озер;
- пайол слань-килимок (рейковий): це найбюджетніший варіант підлогового настилу. Пайоли у вигляді невеликого знімного килимка дуже зручні, тому що їх можна легко розгорнути і встановити. Вони можуть мати регульовану довжину. У разі потреби пайол слань-килимок можна забрати і замінити іншим. Рейковий пайол складається з ряду бічних планок з проміжками між ними. З одного боку – це полегшує конструкцію, а з іншого – ускладнює переміщення пасажирів і робить підлогу більш вразливою до різного роду пошкоджень;
- суцільний пайол (жорсткий слань): тверда підлога забезпечує човну хорошу стійкість завдяки рівномірному розподілу центру ваги. Він найкраще підтримує кіль, що забезпечує відмінну стабільність судна. Це дозволяє човну впевнено і стабільно справлятися з бурхливими водами і високими швидкостями.
Поради щодо вибору матеріалу для пайола:
- фанера часто використовується як настил для гумових надувних човнів з ПВХ. Для цих цілей підходить водостійка фанера, яка покрита спеціальною речовиною (не ковзає) і додатково просякнута лаком;
- алюмінієвий настил значно легший за дерев'яний, але його властивості не кращі, ніж у фанери. За найменшої деформації його необхідно буде замінити. Крім того, слань з алюмінію володіє дуже високою акустичною провідністю, що не дуже бажано при купівлі рибальського човна. Додатковий шум, разом з двигуном може розігнати всю рибу, фанера в цьому відношенні має набагато більше переваг: не гримить і відрізняється міцною, неслизькою поверхнею;
- дерев'яні пайоли в алюмінієвих рамах: перевірений дизайн, ідеально підходять для туризму, водних видів спорту. Такий слань для надувних човнів з ПВХ часто вибирають рибалки, він простий в обслуговуванні і дуже міцний.
Вага човна з ПВХ залежить від загального розміру, матеріалу з якого виготовлений пайол, а також від самої конструкції настилу. Алюміній зменшує вагу конструкції, але його легше буде пошкодити, деревина буде важчою, але при цьому вона відрізняється міцністю.
Навісний транець для надувного гумового човна з ПВХ
Транець – це плоска дошка, яка встановлюється на надувний човен для того, щоб потім прикріпити до неї мотор. Сучасний і дуже міцний транець перетворить вашу надувну лодку в справжній моторний човен.
При виборі транця для човна кожна людина звертає увагу на моменти, важливі особисто для неї. Комусь важливо, щоб надувний човен було зручно складати і він поміщався в компактну сумку. А хтось на перше місце ставить вимогу надійності кріплення мотора. Залежно від цього можна виділити два типи транця. Розглянемо особливості обох:
- навісний транець: зустрічається в гребних і моторно-гребних човнах. До його переваг можна віднести простоту конструкції і швидкий монтаж. Навісний транець розрахований на легкі мотори, потужність яких не перевищує 3 к.с;
- вбудований транець (стаціонарний): виконує одночасно дві функції. Він є місцем кріплення мотора і кормою човна. Зазвичай стаціонарний транець виготовляють з товстої фанери, але можуть використовувати склопластик або легкий метал.
Перед тим, як купити навісний транець для човна з ПВХ, слід звернути увагу на якість кріпильних елементів і кут нахилу. На транець, розташований під кутом, можна кріпити практично будь-який мотор. Потужні двигуни від 3,5 к.с. встановлюються тільки на човни зі стаціонарним транцем. Тому поціновувачам швидкісної їзди слід забути про навісний транець. Але для шанувальників риболовлі і запливів на невеликі відстані навісна модель підійде оптимально.