websity
aquamaniainfo@gmail.com
Пн - Сб: 9:00 - 19:00

В коршику пусто!

Допустима потужність підвісного мотора для човна

  • 16 10 2019

Щоб стати щасливим власником власного плавзасобу, напевно, вам довелося пройти крізь багато випробувань – вивчення ринку пропозицій, аналіз виробників, поради знайомих і рекомендації друзів, читання відгуків про конкретні моделі тощо. До повного щастя залишається зовсім небагато – повторити весь цей шлях для придбання мотора для човна.

Завдання, як вибрати мотор для човна, виявляється для багатьох досить важким, але правильний вибір обіцяє так багато переваг в експлуатації (від суттєвої економії на пальному до збереженого здоров'я і стабільної нервової системи), що витратити сили на розв'язання цього питання однозначно варто.


Що потрібно знати власнику човна про вибір потужності двигуна

Покупцеві доведеться відшукати оптимальний шлях між двома крайнощами – недостатньо потужним мотором, і ПЧМ, сила якого є надлишковою. Обидва варіанти можуть мати свої проблеми. У першому випадку – це дуже тяжкий вихід на глісування, а за супутніх негативних обставин (неправильної організації розміщення вантажу всередині човна, сильному зустрічному вітрі та інших) ви швидше за все навіть не зможете плисти проти течії, що загрожуватиме вашій безпеці.

Розглянемо випадок, коли підвісний мотор для човна вибирають вперше, і покупець не має точних знань про показники швидкості, які може продемонструвати його плавзасіб з тим чи іншим двигуном. Є низка моментів, які необхідно врахувати, щоб згодом не розчаруватися в виборі.

  1. Межа потужності мотора (тобто максимальна швидкість руху) для конкретного човна залежить від багатьох факторів: типу самого судна, його габаритів, матеріалу, з якого виготовлений човен тощо.
  2. Плавзасоби (вся, або більша частина сил підтримки створюється шляхом виштовхування води), які розвивають оптимальну швидкість від 10 до 20 км \ год, прекрасно будуть почувати себе з установленим двигуном з розрахунку 2-3 кінські сили на 1 тонну водотоннажності. Наприклад, для семиметрового плавзасобу підійде мотор на 10 або 12 к. с. Невеликий запас потужності не зашкодить, оскільки у важких умовах при сильному вітрі або великих хвилях він якраз і знадобиться.
  3. Глісуючі човни і катери вимагають набагато точніших розрахунків з урахуванням ваги судна і навантаження на нього. Для розрахунку мінімально необхідної потужності агрегату, здатного вивести судно на глісування, доведеться підсумувати вагу човна, пасажирів в ньому (зазвичай береться середній показник – 80 кг), вагу спорядження, мотора і палива, а потім розділити отриману цифру на 25.
  4. Безпека повинна бути ключовим фактором будь-яких розрахунків. Надлишок кінських сил може спричинити перекидання судна, якщо не на старті, то при маневрах на воді. У паспорті човна виробник обов'язково вказує обмеження для двигуна, який можна ставити на дану модель. Ігнорувати цю інформацію – значить наражати себе на серйозну небезпеку.
  5. Витрата палива теж безпосередньо залежить від того, наскільки точно ви змогли розрахувати потужність. Якщо вона виявиться надмірною, то за інших рівних умов ваш човен пройде меншу відстань через велику витрату пального.
  6. Вага мотора теж має важливе значення. При виборі, який мотор для човна купити, ви можете зіткнутися з ситуацією, коли практично однакові за кількістю к. с. і інших експлуатаційних характеристик відрізняються за вагою практично вдвічі.

Максимально допустима, тобто безпечна потужність підвісного мотора визначається американським стандартом BIA з співвідношення довжини судна до ширини транця. Ці стандарти були розроблені в США ще в 50-х роках і до сьогодні аналогічні правила діють і в нашій країні. Правда, і тут потрібне коректування, якщо йдеться про вузькі плоскодонні човни. Вислідний (за таблицею або графічною діаграмою) параметр слід розділити на два, особливо, якщо керувати судном буде малодосвідчений шкіпер.


Як розрахувати мінімальну і максимальну потужність моторів для човнів з урахуванням завантаженості та інших нюансів

Мінімальна потужність двигуна – це та кількість кінських сил, якої буде достатньо, щоб вийти на глісування при стандартному завантаженні. Визначимо спочатку, яке завантаження вважається звичайним, так щоб ви могли вносити корективи в розрахунки, відштовхуючись від індивідуальних даних.

Звичайне завантаження це:

  • вага всіх пасажирів, помножена на їхню кількість;
  • вага судна (вказано в технічній документації);
  • вага ПЧМ;
  • маса багажу;
  • вага палива і додаткового обладнання.


Отримана сума ділиться на:

  • 25 при значній кілеватості плавзасобу;
  • 30, якщо дно судна практично плоске;
  • на 28-29 для більшості сучасних ПВХ човнів, що мають надувний кіль, який доволі сильно виступає на днище.

Наведемо приклад: човен 25 кг, мотор 24 кг, шкіпер 80 кг, снасті, запчастини та паливо – ще 25 кг. Виходить: (25 + 24 + 80 + 25): 30 = 5,1 к. с.

Дане судно з потужністю двигуна 5,1 к. с. (за умови рівномірного розміщення вантажу) вийде на глісер і покаже стабільну швидкість близько 30 км \ год за течією і вітром.

Тепер розглянемо варіант, коли режим глісування власнику човна не потрібен (мотор, комплектуючі та витратні матеріали для нього є, щоб кататися і рибалити, наприклад, або власник сильно обмежений в коштах і хоче заощадити). У цьому випадку потужність двигуна може бути мінімальною.

Розрахунок буде наступним: беремо максимально допустиме завантаження за паспортом (нехай це буде 400 кг), додаємо вагу човна, ділимо на 30 і беремо четверту частину отриманого числа. (400 + 25): 30: 4 = 3,5 к. с.

Встановивши мотор з меншою потужністю, ніж розрахована таким чином мінімальна, ви ризикуєте не дістатися до берега в разі раптового погіршення погодних умов.


Максимальна потужність двигуна для певного типу човна – це та межа, вище якої заходити вкрай небажано і небезпечно. Ви можете подумати, що виробник все одно заклав більшу межу міцності, ніж та, яка зазначена в документації. Можливо, це дійсно так, але чи варто піддавати ризику себе і тих, хто сяде в човен разом з вами, заради задоволення поставити ще потужніший мотор і розвинути ще більшу швидкість?

Чим ви ризикуєте? Судно може просто не витримати підвищених навантажень і серйозно пошкодитись, а то і зруйнуватися в зоні транця. Ви можете втратити контроль над управлінням і перевернутися. Загалом, краще дотримуватися рамок, встановлених виробником.

Беремо для розрахунків той же човен з максимальною вантажопідйомністю 400 кг і вагою 25 кг. Максимальна потужність – це (400 + 25): 30 = 14,2 кінських сил. Однак, ставити мотор на 15 кінських сил на такий човник ризикне далеко не кожен, навіть досвідчений і впевнений в своїх силах шкіпер.

У вас не виникне особливих труднощів з вибором оптимальної потужності мотора для човна, якщо ви чітко визначитеся – самостійно або з пасажирами будете плавати, який обсяг спорядження братимете з собою. Залишається додати, що, хоча конкретний вибір часто визначається бюджетом, завжди краще обрати агрегат відомих марок, якість і надійність в експлуатації яких не підлягає сумніву.